logotype

Anna LubanskaAnna Lubańska mezzosopran, ukończyła z wyróżnieniem Warszawską Akademię Muzyczną w klasie Krystyny Szostek-Radkowej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari, gdzie otrzymała I nagrodę i trzy wyróżnienia,( za najlepsze wykonanie pieśni francuskiej oraz utworu Mozarta i za najlepsze wykonanie utworu Lutosławskiego). Już podczas ostatniego roku studiów zaczęła występować na warszawskiej scenie operowej, z którą związana jest do dzisiaj. Na scenie Teatru Wielkiego debiutowała jako Blumenmadchen w „Parsifalu" R.Wagnera Wszechstronny talent, temperament i zdolności aktorskie oraz różnorodny repertuar czynią z niej jedną z najbardziej wszechstronnych współczesnych polskich śpiewaczek, zdolnych z równym powodzeniem wykonywać role tragiczne a także partie o lżejszym charakterze.

Do najważniejszych ról w jej repertuarze, które wykonywała na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej należą: Księżniczka Eboli w „Don Carlos", Amneris w „Aidzie" i Fenena w „Nabucco" Giuseppe Verdiego a także Herodiada w „Salome" R. Straussa, Jadwiga w „Strasznym Dworze S. Moniuszki, Matka Ubu w „Ubu Rex" K. Pendereckiego oraz Olga w „Eugeniuszu Onieginie" P. Czajkowskiego i Suzuki w „Madama Butterfly" G. Pucciniego; w obecnym sezonie włączyła do swojego repertuaru rolę Cześnikowej w „Strasznym Dworze".
Poza wyżej wymienionymi rolami, artystka ma w swoim repertuarze i chętnie śpiewa partie Azzuceny w „Trubadurze" G. Verdiego, Fryki w „Pierścieniu Nibelunga" R. Wagnera, Santuzza w „Cavalleria Rustican" P. Mascagniego, Adalgizy i Klotyldy w Normie V. Belliniego, Carmen i Mercedes w „Carmen" G. Bizeta, a także Flory w „Traviacie", Madelon w „Andera Chenier" U. Giordano, Margaret w „Wozzecku" A. Berga , Hodel w „Skrzypek na Dachu", Berty w „Cyruliku Sewilskim" G. Rossiniego i Mamy w „Pan Marimba" M. Ptaszyńskiej, Marta w „Fauście" C. Gounoda, i inne.

Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar pieśniarski obejmuje bardzo liczne utwory w języku niemieckim, francuskim, polskim, włoskim, hiszpańskim, czeskim, rosyjskim, jidysz i angielskim; należą do nich pojedyncze pieśni jak również ich cykle, takich kompozytorów jak: F.Schubert, R.Schumann, J. Brahms, R. Strauss, H. Wolf, A. Schönberg, G. Mahler, S. Moniuszko, M. Karłowicz, K. Szymanowski, F. Poulenc, H. Berlioz, G. Fauré, C. Debussy, M. Ravel, M. de Falla, P. Czajkowski, D. Szostakowicz. Artystka często występuje w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Spośród licznych opracowań mszy, kantat, symfonii, z różnych wieków, do najważniejszych w tym repertuarze należą partie w: Symfonii Dramatycznej Romeo i Julia H. Berlioza, III Symfonii „Pieśń do Nocy" K. Szymanowskiego, „Mesjaszu" G. Haendla, „Siedemiu Bramach Jerozolimy" K. Pendereckiego, „Missa pro Pace" W.Kilara, liczne opracowania Stabat Mater, między innymi takich kompozytorów, jak Dwořak, Szymanowski, Pergolesi, Rossini; Requiem w opracowaniu Mozarta, Verdiego, Silvestrova i Dwořaka; a także Missa Solemnis i IX Symfonia L. v Beethovena, Msza Koronacyjna Mozarta, Magnificat, Pasja według św. Mateusza i Pasja według św. Jana oraz Wielka Msza h-moll Jana Sebastiana Bacha oraz jego liczne kantaty.

Od 1993 roku jest stale związana z Teatrem Wielkim - Operą Narodową i z tym zespołem występowała między innymi na scenie Moskiewskiego Teatru Balszoj, Na Festiwalu Operowym w Wiesbaden, na Festiwalu Afrodyty na Cyprze. Niezależnie od tego śpiewała na scenach operowych i estradach w Japoni, Norwegi, Niemczech, Wielkiej Brytani, Belgi, Francji, Rosji, Monako, Hongkongu. W Polsce gościła między innymi na estradach filharmonicznych Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Bydgoszczy. Współpracowała też z Warszawską Operą Kameralną a także Operą Poznańską i Operą Krakowską; gościła na Festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnym Festiwalu Ludviga van Beethovena oraz na Warszawskiej Jesieni i Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz. Od jakiegoś czasu jest zapraszana do jury konkursów wokalnych. Współpracowała z wieloma znakomitymi solistami i dyrygentami należą do nich między innymi: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Mark Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski, Placido Domingo, Edita Gruberova Zrealizowała kilka nagrań w tym kompletne nagranie studyjne „Strasznego Dworu" S.Moniuszki wydane przez EMI i „Ubu Rex" K. Pendereckiego, oba zarejestrowane z zespołem Teatru Wielkiego-Opery Narodowej pod batutą Jacka Kasprzyka. Oprócz wyżej wymienionych ma za sobą także wiele rejestracji dokonanych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.