Orkiestra Filharmonia Bałtycka

Gdańska Jesień Pianistyczna w Filharmonii Bałtyckiej

Szanowni Państwo.

Od 5 do 26 listopada w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej odbyło się najważniejsze wydarzenie nie tylko jesieni, ale też całego sezonu. Gdańska Jesień Pianistyczna była trzytygodniowym świętem muzyki z udziałem wybitnych pianistów z całego świata. Odbyło się w tym czasie rekordowo dużo koncertów – aż cztery koncerty symfoniczne i dziesięć recitali pianistycznych. Występy artystów w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej podczas Gdańskiej Jesieni Pianistycznej obejrzało prawie 6 tys. osób.

Gdańska Jesień Pianistyczna zapowiadała się w tym roku wyjątkowo atrakcyjnie. Wśród zaproszonych gości znaleźli się artyści z Rosji, Gruzji, Austrii, Hiszpanii, Argentyny, Japonii, Włoch i oczywiście z Polski. Różne szkoły pianistyczne i niezwykle interesujący repertuar, sięgający od Bacha do Glassa i utworów skomponowanych przez samych pianistów. Byliśmy świadkami wielkiej dawki muzyki fortepianowej z najwyższej półki. Oprócz programów przekrojowych – wysłuchaliśmy programów monograficznych, a także improwizacji w koncercie Leszka Możdżera z udziałem Orkiestry Musicae Antiquae Collegium pod batutą Marcina Sompolińskiego (22 listopada). Wszystko zainaugurował koncert symfoniczny z udziałem utalentowanej polskiej pianistki młodego pokolenia –  Julii Kociuban, która wystąpiła razem z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą swojego dyrektora artystycznego - maestro Georga Tchitchinadze (5 listopada). Artystka wykonała XXIII Koncert fortepianowy K. 488 A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta.

W roku Konkursu Chopinowskiego oczywiście nie mogło zabraknąć recitali chopinowskich – tym razem wystąpiło aż troje laureatów tegorocznej XVIII edycji Konkursu Chopinowskiego – 8 listopada olśnił publiczność laureat II Nagrody Kyohei Sorita z Japonii, 13 listopada zagrał charyzmatyczny Hiszpan Martín García García, który wykonał preludia i fugi Jana Sebastiana Bacha oraz mazurki, impromptu, preludia oraz Sonatę h-moll Fryderyka Chopina. Natomiast 25 listopada w dodatkowym recitalu zagrała w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej znana z ognistego temperamentu laureatka V Nagrody tegorocznego Konkursu Chopinowskiego – Leonora Armellini

Gościliśmy też słynny duet pianistyczny z Bułgarii – Genovę i Dimitrova (14 listopada). W ich wykonaniu na dwa fortepiany usłyszeliśmy Wariacje na temat Haydna op. 56b  Johannesa Brahmsa oraz Tańce symfoniczne Sergiusza Rachmaninowa. Przekrojowy program z kompozycjami Beethovena, Debussy’ego, da Falli,  Granadosa, Chopina i Rachmaninowa zagrał Luis Fernando Pérez (15 listopada). Transkrypcje Lisztowskie pieśni Schuberta otworzyły recital gruzińskiego pianisty Alexandra Kandelakiego (6 listopada). Odbył się też recital laureata II Nagrody XVI Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku (oraz Nagrody Publiczności) – Ingolfa Wundera, który zagrał m.in. swoje własne kompozycje: „Meditazione Mediterranea”, „Liberty Prelude”, „Moonlight Waltz” i „Fantaisie Atlantis” (7 listopada). Wystąpił także juror tegorocznego Konkursu Chopinowskiego – Nelson Goerner, który zaproponował brawurowe interpretacje dzieł Bacha, Schuberta, Bartóka i Liszta (20 listopada). Eteryczna Marina Kosterina zaprezentowała antologię fantazji fortepianowych od Bacha i Mozarta, przez Chopina, po Skriabina. Natomiast bardzo zdolny młody gdański pianista Maciej Gański przedstawił pierwszy zeszyt minimalistycznych, efektownych etiud Philipa Glassa. Program dopełniły dwa świetne koncerty symfoniczne. 19 listopada Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej dyrygowana przez Bassema Akiki zagrała z wybitnym ukraińskim pianistą Vadymem Kholodenką, a 26 listopada Orkiestrę PFB i pianistę Alessio Baxa poprowadził maestro Jacek Kaspszyk.

Dziękujemy za udział, obecność i dobre słowa, dzięki czemu udało nam się w pełni zrealizować bogaty program, tak owacyjnie odebrany przez publiczność.