Koncert symfoniczny – Oratorium „Mesjasz”

Małgorzata Trojanowska, fot. M. Heller

Orkiestra PFB
Rubén Silva – dyrygent
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Jan Łukaszewski – przygotowanie chóru
Małgorzata Trojanowska – sopran
Małgorzata Bartkowska – alt
Jacek Szponarski – tenor
Tomasz Raff – bas

Prowadzenie: Krzysztof Dąbrowski

Program:

Georg Friedrich Händel – Oratorium Mesjasz [120']

Małgorzata Trojanowska
Śpiewaczka, a także dyrygent i pedagog, doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Absolwentka dwóch specjalności na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina: dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Wielokrotna laureatka konkursów wokalnych i stypendiów artystycznych. Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Współpracuje z orkiestrami wielu polskich filharmonii oraz teatrami: Polską Operą Królewską, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą i Filharmonią Podlaską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu, Orkiestrą Polskiego Radia. Gości na festiwalach muzycznych. Koncertowała we Włoszech, Niemczech, Czechach, Litwie, Filipinach, Stanach Zjednoczonych.
Repertuar artystki jest bogaty i różnorodny. Obejmuje liczne partie operowe i operetkowe, to m.in.: Poppea w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego, Almirena w operze Rinaldo G.F. Händla, Serpina w La serva padrona G.B. Pergolesiego, Tytania w The Fairy Queen oraz Dydona w Dido and Aeneas H. Purcella, Contessa w Le Nozze di Figaro, Donna Anna w operze Don Giovanni W. A. Mozarta. Artystka uczestniczyła również w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich. Są wśród nich: Noc kruków Zygmunta Krauzego, Requiem Ignacego Zalewskiego, Msza ełcka Piotra Grinholca, cykl pieśni na głos i fortepian Sielanki oraz oratoria: Dziedzictwo czy Źródło nadziei Tadeusza Trojanowskiego, Stabat Mater Marcina Nagnajewicza, Psalmy dla niezłomych Grzegorza Bogdana. Wielokrotnie brała też udział w nagraniach, w tym dwóch albumów solowych: Głos duszy z utworami sakralnymi (Rafał Sulima - organy) oraz Pieśni do słów Kazimierza Przerwy - Tetmajera (Robert Marat - fortepian). Jako pedagog współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina.

Jacek Szponarski
Urodzony w Lęborku. Muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Lęborku na akordeonie w klasie Marcina Wardulińskiego, a kontynuował w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Studia licencjackie ukończył na kierunku śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie dr. Marcina Ciszewskiego. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina na studiach wokalnych II stopnia, specjalizacja śpiew solowy – opera, w klasie prof. dr hab. Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej.
Współpracował jako instrumentalista i wokalista z Zespołem Pieśni i Tańca Jantar Uniwersytetu Gdańskiego oraz z Zespołem Pieśni i Tańca Ziemia Lęborska. W 2016 roku debiutował partią hrabiego Belfiore w operze W.A.Mozarta Rzekoma Ogrodniczka pod muzycznym kierownictwem Sylwii Janiak-Kobylińskiej w reżyserii Cezarego Morawskiego (podczas studenckiego projektu Akademii Muzycznej w Gdańsku). Wcielił się również w rolę Bastiena w operze W.A.Mozarta Bastien i Bastienne pod batutą Piotra Staniszewskiego w reżyserii Dariusza Paradowskiego na XVI Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu. W 2017 roku wystąpił na deskach Opery Bałtyckiej jako Parpigniol w operze Cyganeria G.Pucciniego (reż. Karen Stone, kierownictwo muzyczne Warcisław Kunc). W 2018 roku wykonał partię Włodzimierza Leńskiego na scenie kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w operze Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego (reż. Ryszard Cieśla, kierownictwo muzyczne Rafał Janiak). Rok 2019 przyniósł prawykonanie współczesnej opery-monodramu The End of Al Capone amerykańskiego kompozytora M.Schelle (reż. Mateusz Żaboklicki, kierownictwo muzyczne Ignacy Zalewski) koncertowe wykonanie Sonetów Krymskich S. Moniuszki pod batutą Rafała Janiaka.

Tomasz Raff
Bas, solista Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Opery Bałtyckiej, Krakowskiej, Wrocławskiej, Polskiej Opery Królewskiej, Opery i Filharmonii Podlaskiej, Mainfrankentheater Würzburg, Oper Halle. Posiada w repertuarze ponad 20 pierwszoplanowych partii operowych kompozytorów, od W.A. Mozarta (m.in. Sarastro, Komandor, Osmin), G. Rossiniego, przez S. Moniuszkę (Zbigniew, Stolnik) po G. Verdiego (Zachariasz), R. Wagnera (Daland) i G. Pucciniego (Colline). Od 2022 roku uczestnik Szkoły Doktorskiej oraz pedagog śpiewu solowego Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, absolwent Wydziałów Wokalnych Universität der Künste Berlin oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Prawykonawca wszystkich pieśni do słów polskich poetów Mieczysława Weinberga. Dokonał pierwszego światowego nagrania wszystkich pieśni na bas i fortepian Weinberga.
Propaguje twórczość Katarzyny Brochockiej. Dokonał prawykonań Psalmów na głos basowy i kontrabas autorstwa kompozytorki. Jako producent muzyczny i inspirator wydarzeń artystycznych, zorganizował m.in. prawykonanie opery K. Brochockiej Do nieba, wielokrotne wykonania wielkopostnych koncertów oratoryjnych oraz multidyscyplinarne, międzynarodowe wydarzenia artystyczne na bazie liryki wokalnej F. Schuberta i M. Weinberga. Regularnie wykonuje repertuar oratoryjno kantatowy, m.in. partie solowe w Mesjaszu G.F. Haendla, Pasjach Bachowskich, Mszach i Requiem W. A. Mozarta, Messa da Requiem G. Verdiego czy Passio A. Pärta. Koncertował m.in. z Filharmonią Narodową, Sinfonią Varsovia, Polską Filharmonią Bałtycką i Filharmonią Podkarpacką.

Rubén Silva
Polski dyrygent boliwijskiego pochodzenia, jeden z najwybitniejszych muzyków swojego pokolenia. Swą karierę rozpoczął w Boliwii, debiutując z Narodową Orkiestrą Symfoniczną. Był również założycielem Młodzieżowej Orkiestry Symfonicznej w roku 1975. Później, od 1978 roku, jako stypendysta polskiego rządu, studiował w Akademii Muzycznej F. Chopina w Warszawie w klasie prof. Stanisława Wisłockiego. Uczestnik i laureat wielu konkursów dyrygenckich: Międzynarodowego Konkursu dyrygenckiego Gino Marinuzzi w San Remo – Włochy, III Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach (laureat i zdobywca Nagrody dla najmłodszego finalisty, 1983), Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego Radia i Telewizji Węgierskiej w Budapeszcie. W 2006 roku odznaczony medalem za zasługi dla miasta Koszalin, a w 2012 roku odznaczony przez Prezydenta RP Złotym Krzyżem Zasługi za całokształt osiągnięć artystycznych. We wrześniu 2024 roku z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Dyrygował orkiestrami na całym świecie: w większości krajów europejskich, w Japonii, Libanie, Ameryce Południowej. Obecnie współpracuje z większością filharmonii w Polsce.
Ruben Silva dokonał również wielu prawykonań światowych dzieł współczesnych kompozytorów polskich, m.in. oper Polieukt i Balthazar Zygmunta Krauzego. Dokonał również licznych nagrań archiwalnych polskiej muzyki XIX wieku np. pierwsze nagranie Halki Stanisława Moniuszki (wersja wileńska) oraz XX i XXI wieku (m.in. utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Piotra Mossa, Marcina Błażewicza, Augustyna Blocha). Był dyrektorem artystycznym Opery Wrocławskiej, Opery Krakowskiej, Filharmonii Koszalińskiej, kierownikiem muzycznym Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 1983 roku Ruben Silva związany był z Warszawską Operą Kameralną a od 2013 roku, po śmierci legendarnego Dyrektora Stefana Sutkowskiego, również jako dyrektor artystyczny. Prowadził w swojej karierze kilkadziesiąt premier operowych, operetkowych i musicalowych w wielu polskich i europejskich teatrach. Jego interpretacje spotykają się zawsze z wysokim uznaniem publiczności oraz krytyki. Jest ceniony i lubiany za wyczucie stylu, temperament, muzykalność i znakomity warsztat dyrygencki.

Jan Łukaszewski
Dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, wykładowca kursów mistrzowskich, profesor sztuk muzycznych − jest uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.
Ceniąc kunszt artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego i jego Dyrektora, współcześni kompozytorzy, polscy i zagraniczni (m.in. Wojciech Kilar, Krzesimir Dębski, Edward Pałłasz, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Juliusz Łuciuk), już niemal 650 razy powierzyli Janowi Łukaszewskiemu dyrygowanie światowymi prawykonaniami swoich kompozycji. Współpracował m.in. z chórami Polskiego Radia, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Wrocławskiej i Filharmonii Śląskiej. Występuje jako dyrygent z takimi orkiestrami jak m.in. Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin czy Venice Baroque Orchestra. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses.
Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Zasiada w jury konkursów chóralnych, m.in. w Japonii, Walii, Litwie, Włoszech oraz Szwajcarii. Jest także jurorem konkursów kompozytorskich w Polsce, Anglii, Francji, Niemczech i Włoszech. Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP (m.in. 68 ofertoriów G. P. Palestriny), a także dla niemieckich rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Zarejestrował ponad 80 płyt CD.
Płyty nagrane przez Jana Łukaszewskiego były ponad 20 razy nominowane do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobyły. W 2018 Jan Łukaszewski został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
Należy do światowej elity chórów kameralnych. Założony został w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od roku 1983 prowadzony jest przez jego brata Jana. Repertuar chóru jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej. Dokonał niemal 650 prawykonań, dzieł mistrzów tej miary co m.in. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Andrzej Koszewski, czy Paweł Łukaszewski. Wyjątkowa jakość brzmienia Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (>m.in. Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi, wśród których wymienić należy Erica Ericsona, Uwe Gronostaya, Stephena Laytona.
Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne. Oprócz ponad 80 płyt, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Należy również do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO. Jjest też organizatorem wielu projektów artystycznych, takich jak Dni Bachowskie, Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku oraz Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana. W 2023 roku Chór obchodził 45-lecie działalności artystycznej.

Więcej informacji: polskichorkameralny.pl

Sponsor Specjalny

STRABAG 200

Informacje o wydarzeniu

Data wydarzenia piątek, 19/12/2025, 19:00
Cena 32-131,50zł
Miejsce Sala Koncertowa
Kategorie Wydarzenia Filharmonii, Koncert symfoniczny