Koncert symfoniczny – „Requiem” Verdiego

Małgorzata Walewska, fot. Iza Grzybowska

Orkiestra PFB
George Tchitchinadze – dyrygent
Chór Filharmonii Łódzkiej
Artur Koza – przygotowanie chóru
Soojin Moon-Sebastian – sopran
Małgorzata Walewska – mezzosopran
Tomasz Kuk – tenor
Łukasz Konieczny – bas

Program:

Giuseppe Verdi – Requiem [84’]

Soojin Moon-Sebastian
Pochodzi z Seulu (Korea Południowa). Uzyskała z wyróżnieniem tytuł licencjata na Uniwersytecie Narodowym w Seulu. Już w latach studenckich występowała jako solistka na licznych koncertach z renomowanymi koreańskimi orkiestrami, takimi jak KBS Symphony Orchestra. W Korei zadebiutowała jako Despina w Cosi fan tutte w Centrum Kultury Koreańskiej Sejong.
Po przyjeździe do Europy kontynuowała studia w Konserwatorium w Mediolanie u prof. Rity Orlandi Malaspina i otrzymała dyplom z Nagrodą za Śpiew Klasyczny oraz zdobyła stypendium Fundacji Sergio Dragoni. Brała również udział w kursach mistrzowskich Sherrill Milnes, Reginy Resnik, Renato Bruson, Janine Reiss, Daltona Baldwina i Monserrat Caballé.
Zdobyła nagrodę Dong-A National Music Competition, pierwszą nagrodę na Koreańskim Konkursie Młodych Artystów (1993) w Korei Południowej, na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Toti Dal Monte w Treviso (1998) oraz na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Rocca. delle Macìe (1999), III nagrodę na międzynarodowym konkursie śpiewu VERVIERS w Belgii (1997) i Bilbao (1998) oraz otrzymała nagrodę specjalną na międzynarodowym konkursie Riccardo Zandonai (1998). Była finalistką wielu międzynarodowych konkursów, takie jak IVC Hertogenbosch, Montserrat Caballé w Andorze, J. Aragall w Gironie, F.Viñas w Barcelonie w Hiszpanii, itp.
Wystąpiła jako Violetta i Mimì w Hessian State Theatre w Wiesbaden, Liù w Turandot w Gießen, Giulietta w Opowieściach Hoffmanna w Bonn, Cio-Cio San w Madame Butterfly w Orlando, w Komische Oper Berlin czy w Opera Zuid w Maastricht. W 2011 roku zagrała Małgorzatę w Fauście w Operze Narodowej w Seulu. W sezonie 2015/2016 zagrała rolę Lady Makbet w Teatrze Bielefeld oraz śpiewała partię Abigaille w Teatrze Pforzheimer i Teatrze Nordhausen. We wrześniu i październiku 2016 roku zadebiutowała rolą Ariadny w Ariadnie na Naksos w Nederlandse Reisopera w Enschede, Den Haag, Rotterdamie, Amsterdamie. Wykonuje również inne słynne partie sopranowe, jak Tosca.

Małgorzata Walewska
Jest wybitną polską mezzosopranistką. Została zaliczona do grona dziesięciu najsławniejszych Polaków w zestawieniu tygodnika Time. W 1994 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie. Jeszcze w czasie studiów została laureatką Międzynarodowego Akademickiego Konkursu Wokalnego we Wrocławiu (II Nagroda, 1990) i Konkursu Alfreda Krausa na Wyspach Kanaryjskich (I Nagroda, 1992). Była też finalistką Konkursu Belvedere (Wiedeń, 1992), Konkursu Luciano Pavarottiego (Filadelfia, 1992) i Konkursu im. Stanisława Moniuszki (Warszawa, 1992).
Scenicznym debiutem artystki była rola Azy w Manru Paderewskiego na deskach Teatru Wielkiego w Warszawie (1991). Z powodzeniem występuje także w repertuarze koncertowym i oratoryjnym, wykonując m.in Magnificat Jana Sebastiana Bacha, IX Symfonia Beethovena, II i III Symfonia Gustava Mahlera, Stabat Mater Gioacchino Rossiniego, Msza C-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, Msza Es-dur Franza Schuberta, Gloria Antonio Vivaldiego, Requiem Giuseppe Verdiego, Requiem Wolfganga Amadeusza Mozarta, Król Dawid Arthura Honeggera, Te Deum Antona Brucknera.
Występowała gościnnie w teatrach operowych Berlina (Deutsche Oper), Bremy, Düsseldorfu (Deutsche Oper am Rhein), Essen, Genewy, Klagenfurtu, Las Palmas, Luksemburga, Rzymu (Teatro della Opera), Santa Cruz i Florydy (Palm Beach Opera). W latach 1996-1998 związana była stałym kontraktem z wiedeńską Staatsoper, a od 1999 roku współpracuje z drezdeńską Semperoper.
Wśród jej partnerów scenicznych znaleźli się m.in.: Renato Bruson, Placido Domingo, Simon Estes, Edita Gruberova, Thomas Hampson, Dmitrij Hvorostovsky, Luis Lima, Luciano Pavarotti i Bernhard Weikl. Brała udział w wielu festiwalach muzycznych. Śpiewała na scenach i estradach Austrii, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Szwajcarii, Włoch oraz Stanów Zjednoczonych.

Tomasz Kuk
Ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helenę Łazarską, Ryszarda Karczykowskiego i Montserrat Caballé. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych. Zdobył m.in. I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994), II nagrodę regulaminową oraz Nagrodę Specjalną na Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju (1996). Na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1997) otrzymał III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną za wykonanie arii Jontka z opery Halka Moniuszki. W 1999 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego w Caltanissettcie. Na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszki w Warszawie zdobył I nagrodę.
W swoim repertuarze posiada liczne partie Verdiowskie oraz m.in.: Don José w Carmen Bizeta, Artur w Łucji z Lammermooru Donizettiego, Tebaldo w Capuletti e i Montecchi Belliniego, Turiddu w Rycerskości wieśniaczej Mascaniego oraz Jontek w Halce, Stefan w Strasznym dworze i Idamor w Parii Moniuszki. Ma w swoim dorobku również wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych. Na stałe związany jest z Operą Krakowską, regularnie współpracuje Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Operą Narodową w Warszawie. Często występuje gościnnie na zagranicznych scenach operowych, m.in. w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach.

Łukasz Konieczny
Absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich takich pedagogów i śpiewaków, jak prof. Christian Elßner, Deborah Polaski, David Syrus, Jane Henschel, Linda Watson czy Franz Grundheber. Kursy aktorskie w Międzynarodowej Szkole Filmowej „IFS“ w Kolonii uzupełniły przygotowanie sceniczne śpiewaka. W latach 2011-2019 solista Opery Reńskiej w Düsseldorfie. Posiada w swoim repertuarze ponad 50 ról operowych. Występuje również systematycznie z repertuarem koncertowym. Zdobył nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Istambule w 2010 roku.
Łukasz Konieczny odniósł znaczący sukces w roli Polifema w scenicznym prawykonaniu opery Acis i Galatea Händla podczas Międzynarodowego Festiwalu Händlowskiego w Halle w 2013 roku. Ważnym wydarzeniem było również wykonanie partii basowej w Les Noces Strawińskiego na festiwalu Klavierfestival Ruhr 2013 oraz partii basowej w Polskim Requiem Krzysztofa Pendereckiego podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie 2014. W roku 2015 śpiewak debiutował w roli Rocca w operze Fidelio Beethovena w Mainfranken-Theater w Würzburgu. Do osiągnięć śpiewaka należą również nagrania płytowe, m.in. Pierścień Nibelunga Wagnera (jako Fafner oraz Hunding) wraz z orkiestrą Duisburger Philharmoniker pod kierownictwem Axela Kobera, czy Powrót Syna Marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego (partia Ojca) z orkiestrą Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej pod kierownictwem Piotra Sułkowskiego, które to nagranie zostało nominowane do nagrody Fryderyk 2022.
Ostatnio Łukasz Konieczny występował m.in. jako Sarastro w Czarodziejskim Flecie Mozarta w historycznym Teatrze Goethego w Bad Lauchstädt, Rocco w Fidelio Beethovena w Operze Bałtyckiej, Colline w Cyganerii Pucciniego w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, a także jako Fafner w Siegfriedzie Wagnera w Operze Reńskiej w Düsseldorfie.

George Tchitchinadze
Jeden z najbardziej lubianych artystów Gruzji, który błyskawicznie zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące umiejętności, smak i wyobraźnię, charyzmę, a przy tym ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i muzykami. Maestro rozpoczął swoją karierę jako dyrygent operowy w 1998 roku, prowadząc Koncert Galowy w czasie Międzynarodowego Festiwalu Operowego w Tbilisi. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi.
George Tchitchinadze współpracował z kilkoma polskimi orkiestrami, takimi jak Sinfonia Iuventus, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. W ostatnim czasie poprowadził świąteczno-noworoczne koncerty z Gruzińską Orkiestra Kameralną w niemieckim Ingolstadt i Orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, z którą często koncertuje. Odbył wiele tras koncertowych, m.in. po Izraelu z Państwową Operą i Baletem Tbilisi, występując w Jerozolimie, Quiriat Haim, Herzelii i Rishon LeZion. Prowadził takie orkiestry, jak Litewska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna, Państwowa Orkiestra Symfoniczna Azerbejdżanu czy Syryjska Narodowa Orkiestra Symfoniczna.
Maestro prowadził też orkiestrę Państwowej Opery i Baletu w Tbilisi, dyrygując m.in. Aidą Verdiego, Pajacami Leoncavalla czy Don Giovannim Mozarta. Współpracował także z Orkiestrą Kameralną św. Krzysztofa w ramach wileńskiego festiwalu Alternatywy. Pełnił też funkcję Dyrektora Muzycznego Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Saga (Japonia), podczas którego poprowadził sławną Orkiestrę Muzeum Ermitażu z Sankt Petersburga.
George Tchitchinadze prowadził także Duńską Radiową Orkiestrę Symfoniczną i Holenderską Orkiestrę Symfoniczną w Enschede. Maestro współpracował z Sinfonią Varsovią w Warszawie, Bilbao, Mińsku i Japonii – wraz z nią debiutował na festiwalu La Roque d` Antheron w sierpniu 2010 roku.

Chór Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina stał się zespołem zawodowym w 1969 roku dzięki staraniom Stefana Marczyka, ówczesnego szefa instytucji. Pierwszym chórmistrzem był Tomasz Szymański. Chór dysponuje bogatym i wszechstronnym repertuarem, obejmującym wiele gatunków muzycznych, stylów i epok. Jest to literatura muzyczna przeznaczona dla wokalistów z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, zespołów kameralnych oraz śpiewających a cappella. W roku 2014 Chór łódzkiej filharmonii obchodził jubileusz 45-lecia swojej działalności – z tej okazji otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Odbył wiele zagranicznych tournées, występując m.in. we Francji, Belgii i Austrii. Dokonał szeregu nagrań, m.in. dzieł wokalno-instrumentalnych Aleksandra Tansmana.

Od sezonu 2022/2023 chórmistrzem jest Artur Koza, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mieczysława Gawrońskiego (2017) oraz gitary klasycznej prof. Piotra Zaleskiego (2016). W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Od 2018 roku współpracuje z Chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu jako dyrygent asystent. W latach 2018–2021 był również dyrygentem asystentem Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego, w którym w latach 2013–2018 był artystą śpiewakiem. Dyrygował zespołami kameralnymi, chórami oraz orkiestrami. Prowadził wykonania oper, musicali, utworów oratoryjnych, symfonicznych oraz kameralnych. Dokonał wielu prawykonań utworów wrocławskich kompozytorów.

filharmonia.lodz.pl/pl/chor
soojinmoon-sebastian.com

Informacje o wydarzeniu

Data wydarzenia piątek, 23/02/2024, 19:00
Cena 43-168 zł
Miejsce Sala Koncertowa
Kategorie Wydarzenia Filharmonii, Koncert symfoniczny